Streaming

Streaming av musikk på nettet øker stadig i omfang, og nylig ble det stor mediestorm da artisten Taylor Swift valgte å fjerne alle sine sanger fra den største operatøren av streaming, Spotify. Det hele skjedde i  forbindelse med lansering av det nye albumet 1989.

Spørsmål rundt streaming av musikk er omdiskutert og argumentene fra Swift sin side er at artistene ikke blir godt nok betalt, mens Spotify på sin side argumenterer at de betaler 70% av alle inntektene sine rett tilbake til artistene.

Vi skal i denne artikkelen se litt nærmere på hvordan en streaming tjeneste faktisk fungerer og hvordan det har påvirket musikkindustrien. Det finnes forskjellige varianter og selskaper som tilbyr streaming av musikk, men vi skal i hovedsak ta for oss hvordan Spotify fungerer, som er med små ulikheter hvordan de fleste slike tjenester er bygget opp.

Avtaler med musikkselskaper

SpotifySpotify har avtaler med store musikkselskaper som Sony, EMI, Warner Music Group og Universal om at alle deres artister og musikk kan streames automatisk fra det svenske selskapets nettsider. Kundegruppen er delt i to. Det er en gratisversjon som er finansiert gjennom reklameinntekter, og en betalingsversjon som gir kunden helt fri bruk og ingen reklame. Siden selskapet ble lansert i oktober 2008 har de hatt en enorm vekst, og har nå 40 millioner brukere.

Siden oppstarten har det stadig vært nye diskusjoner om hvor mye artister tjener på å være tilgjengelig for streaming. Som et svar på det og et forsøk på å skape mer åpenhet rundt forretningsdriften til streaming selskaper, ble “Spotify for Artists lansert på tampen av 2013. Den viser modellen som Spotify operer etter, og ifølge siden betales 70% av alle inntekter tilbake til artister og plateselskaper, mens selskapet beholder 30%. Artister får betalt hver gang en sang blir spilt. Utbetalingen baserer seg på en avregning som tar hensyn til hvilket land sangen blir spilt fra, og andre avtaler som artisten måtte ha. Men Spotify betaler  gjennomsnittlig et sted mellom .005$ til .0084$ for hver sang.

Framtiden til streaming tjenester

Flere artister har valgt å trekke album og sanger fra tjenesten, og som oftest med argumentet at betalingen er for dårlig. Men med populariteten og brukermassen til selskaper som Spotify, er det vanskelig å se for seg at bransjen ikke kommer til å vokse seg enda større i de neste årene.

Tjenester hvor brukeren betaler for å høre på musikk er også et steg i riktig retning for platebransjen, som etter inntoget av Napster og ulovlig nedlasting så en markant nedgang i salget av musikk og inntekter. Strømmetjenester er fortsatt en forholdsvis ny ting, og det er nok enkelte aspekter som må forandres for å tilrettelegge bedre for at artister får tilstrekkelig betalt for musikken sin. Men for alle artister er dette en ny tidsalder. Tidligere var størsteparten av inntekter fra fysisk salg av musikk, mens det nå er liveshow og konserter som i større grad er  en viktig inntektskilde. Men la det være sagt at Taylor Swifts nye album lå an til å generere 6 millioner dollar fra Spotify om den hadde vært tilgjengelig. Med andre ord er det fortsatt betydelige inntekter å hente på streaming av musikk.